Hav fokus på gevinsten

Motivation kræver, at du kender dit hvorfor.

Det er f.eks. sjældent svært at tage sig sammen til at spise en is. Motivationen er klar, for du har let ved at fokusere på den positive gevinst – nydelsen, smagsoplevelsen, den gode følelse i gane og mave.

Andre ting kan være lidt (eller meget) sværere at tage sig sammen til.

Det kan f.eks. være løbeturen, den kedelige opgave på arbejdet, støvsugningen etc.

Og her gælder det – ligesom med isen – om at fokusere på den positive gevinst.

Spørg dig selv – Hvad er gevinsten ved at gøre det?

I forhold til ved is-spisning må man ofte tænke lidt længere frem i tiden, end til selve handlingen, for at have fokus på gevinsten.

Det handler om at spørge sig selv – hvordan vil jeg have det bagefter?

Hvis du f.eks. sidder i sofaen og egentlig gerne ville løbe en tur (evt. med støvsugeren), så flyt dit fokus fra, hvor behageligt der er i sofaen i forhold til at løbe (rundt med støvsugeren), til hvor dejligt du vil have det med dig selv, når du bagefter kan smide dig i sofaen igen med god samvittighed.

Og hvis det stadig ikke motiverer dig, kan det være en idé også at spørge dig selv – hvordan vil jeg have det, hvis jeg ikke gør det? Og så kan du spørge dig selv – hvad vil jeg helst føle om en time – f.eks.: tilfredshed med mig selv eller dårlig samvittighed (og nullermænd mellem tæerne)?

Hvis du vælger det sidste – vil jeg anbefale, at du skifter den dårlige samvittighed ud med accept. Hvis du alligevel ikke har tænkt dig at gøre det, kan du lige så godt acceptere det og nyde sofaen. Ellers er det dobbelt-op på tabet ved at blive siddende. Og så er det virkelig spildt tid ikke at rejse sig.

Prøv nu at tænke på en opgave, du har det med at skubbe foran dig – og måske aldrig når.

Det skal være en opgave, der har værdi for dig – som du faktisk synes er vigtig.

Prøv nu at fokusere på, hvordan du vil have det, når du har løst opgaven.

  • Hvad er gevinsten?
  • Hvordan vil det føles?
  • Hvad vil du tænke om dig selv?

Skriv svaret ned for dig selv og tag det frem næste gang, du fanger dig selv i færd med at skubbe denne opgave foran dig.